Koffie beschermt mogelijk tegen Parkinson.

Het effect van cafeïne op de processen in de hersenen is uitgebreid onderzocht. Talloze indicatoren wijzen er op dat de ziekte van Parkinson onder koffiedrinkers minder vaak voorkomt. Onderzoek heeft aangetoond dat het risico op Parkinson bij koffiedrinkers zelfs bijna een derde lager is dan bij niet-koffiedrinkers (Hernan, 2002).
Amerikaanse retrospectieve studies tonen aan dat het regelmatig drinken van koffie een beschermende werking lijkt te hebben op de ontwikkeling van de ziekte van Parkinson. Het drinken van cafeïnehoudende koffie zou de kans op Parkinson met 50%-80% verkleinen. Deze relatie lijkt bovendien afhankelijk van de dosis cafeïne: hoe meer koffie men drinkt, des te kleiner het risico op Parkinson (Hellenbrand, 1996; Fall, 1999; Benedetti, 2000).
Twee lange-termijn prospectieve studies bevestigen de sterke, dosisafhankelijke relatie tussen koffie en het risico op Parkinson (Ross, 2000; Ascherio, 2001).
Achterliggende oorzaken
Een ander onderzoek richtte zich op een mogelijke achterliggende oorzaak. Dopamine speelt een belangrijke rol bij de overdracht van zenuwprikkels in de hersenen. De werking van dopamine is zeer lokaal in afzonderlijke hersengebiedjes. Bij slecht functioneren van de normale dopamine productie in één zo'n hersengebiedje manifesteert zich de ziekte van Parkinson. Cafeïne blijkt ertoe te leiden dat het dopamine-gehalte in dit hersengebiedje wordt verhoogd. Bij een onderzoek op muizen verminderden de lichamelijke symptomen, die zo kenmerkend zijn voor de ziekte van Parkinson, zichtbaar na het toedienen van normale hoeveelheden cafeïne - vergelijkbaar met een normale koffieconsumptie (Chen, 2001).
Referenties
Ascherio A. et al. Prospective study of caffeine consumption and risk of Parkinson's disease in men and women. Annals of Neurology (2001); in press.
Benedetti M.D. et al. Smoking, alcohol, and coffee consumption preceding Parkinson's disease: a case-control study. Neurology (2000); 55 (9): 1350-58.
Chen J.F. et al. Neuroprotection bij Caffeine and A2A Adenosine Receptor Inactivation in a Model of Parkinson's Disease. Journal of Neuroscience (2001); 21 (rc): 143.
Fall P.A. et al. Nutritional and occupational factors influencing the risk of Parkinson's disease: a case-control study in southeastern Sweden. Movement disorders (1999); 14: 28-37.
Hellenbrand W. et al. Diet and Parkinson's disease: A possible role for the past intake of specific nutrients. Results from a self-administered food-frequency questionnaire in a case-control study. Neurology (1996); 47: 644-50.
Hernan M.A. et al. Annals of Neurology (2002); 52: 276-84.
Ross W.G. et al. Association of coffee and caffeine intake with the risk of Parkinson disease. JAMA (2000); 283: 2674-79.
Bron: www.koffieengezondheid.nl